Riktlinjer från OHSA vid införande av arbetsmiljöprogram
Uppdaterat: 3 juni 2021
OHSA (Occupational Safety and Health Administration, USAs "Arbetsmiljöverk") har tagit fram ett antal rekommendationer vid införandet och utvecklingen av ett arbetsmiljöprogram i en organisation. Rekommendationerna utgår från följande kärnområden:
Ledarskap
Medarbetares deltagande
Riskidentifiering och -bedömning
Riskhantering och -kontroll
Utbildning och träning
Utvärdering och utveckling av arbetsmiljöprogrammet
Kommunikation och koordinering med inhyrd personal, entreprenörer osv.
OHSA har en dedikerad hemsida som dyker ned i de ovannämnda punkterna. På sidan finns även ett antal verktyg finns samt ytterligare information. Ni hittar sidan HÄR. Rekommendationerna finns sammanfattade i två rapporter, en mer allmänt hållen (riktar sig till alla branscher) samt en mer kopplad till konstruktion/anläggning. Den mer allmänt hållna finner ni HÄR. Den för konstruktion/anläggning finner ni HÄR.