Riktlinjer från OHSA vid införande av arbetsmiljöprogram
22 Jan 2018
OHSA (Occupational Safety and Health Administration, USAs "Arbetsmiljöverk") har tagit fram ett antal rekommendationer vid införandet och utvecklingen av ett arbetsmiljöprogram i en organisation. Rekommendationerna utgår från följande kärnområden:
Ledarskap
Medarbetares deltagande
Riskidentifiering och -bedömning
Riskhantering och -kontroll
Utbildning och träning
Utvärdering och utveckling av arbetsmiljöprogrammet
Kommunikation och koordinering med inhyrd personal, entreprenörer osv.
OHSA har en dedikerad hemsida som dyker ned i de ovannämnda punkterna. På sidan finns även ett antal verktyg finns samt ytterligare information. Ni hittar sidan HÄR.
Rekommendationerna finns sammanfattade i två rapporter, en mer allmänt hållen (riktar sig till alla branscher) samt en mer kopplad till konstruktion/anläggning.
Den mer allmänt hållna finner ni HÄR.
Den för konstruktion/anläggning finner ni HÄR.